Recruitment is dood, leve het schaafijs

Gepubliceerd op 14 augustus 2025 om 10:04

Lieve recruiters,

 

het is tijd om eerlijk te zijn, ons vak… is dood.

Niet vandaag, niet morgen, maar we voelen het allemaal: AI eet onze baan als een hongerige beer op een picknick in het Vondelpark. De recruitment banen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Als ik een vacature post voor interim recruiter die presentator wil zijn bij de recruitment night of comedy, krijg ik 13 reacties, waarna ik vraag heb je vaker presentatie werk gedaan, dan blijken ze allemaal geen eens de tekst te hebben gelezen.

 

 

ChatGPT schrijft betere vacatureteksten dan de meeste bureaus, zeker beter dan deze dikke dyslect.

HireVue voert sollicitatiegesprekken zonder stotteren of koffiepauze. Mijn vrienden van SelectionLab doen de selectie.

En LinkedIn? Die weet al wie je volgende hire moet zijn, nog voordat jij weet dat er iemand weggaat. Wat hoogst waarschijnlijk zorgt dat die gasten nog arroganter worden en nog slechtere service bieden en vast weer vinden dat zij eenzijdig je contract mogen verhogen.

 

Zijn wij een uitstervend ras?

We zijn het levende bewijs van een verdwijnend beroep. Een uitstervend ras. Zoals de postduif. Of de telefoniste. Of de man die faxapparaten repareert. Van de week had ik een podcast opname met Bryan Peereboom, Mr AI Fancy pants, daarvan moest ik direct aan de anti depressiva. Het bijzondere is dat ik zelf heel vaak aan de slag ben gegaan in outplacement trajecten met mensen wie hun beroep gewoon weg geautomatiseerd werd, ik zei dan heel vaak, zag je het niet aankomen ?  

 

De toekomst van Recruitment gaat het heel vaak over in het clubhuis van RecruitmentLife. Vooral vaste clubhuis bezoeker Vishal en ik hebben het er vaak over. Wij zijn ook inmiddels zo oud. Daarom heb ik samen met mijn vriend Vishal besloten: We beginnen een schaafijs tent. Want wie houdt er nou niet van schaafijs. 

 

Ja, je leest het goed. Geen jobboards, geen ATS, geen gezeik over arbeidsmarktkrapte.

Gewoon blokken ijs, een schaaf, een siroopje met tropisch kleurtje — en hoppa: zingeving in een bekertje. Vishal maakt mango met rode peper. Ik doe kokos met espresso en een klein scheutje Kahlua. 

We noemen het: Vishal & Tinus Schaafijs.

 

En als je nu denkt: “Haha grappig, maar je meent dit niet echt toch?” Dan weet ik niet of je deze column goed gelezen hebt.

Ik meen het. AI gaat ons niet alleen ondersteunen, versnellen of ‘efficiënter’ maken. AI gaat recruitment herschrijven. Vernietigen. En opnieuw opbouwen. En de vraag is: ben jij straks nog nodig?

 

Misschien wel. Misschien niet. Maar tot die tijd sta ik op het Schouwburgplein, met mijn houten kar en een glimlach van ijs.

Kom langs. Vertel me over je hire die niet doorging. Over de hiring manager die ghostde.

Of over hoe je nu eindelijk tijd hebt voor iets nieuws. Een boek. Een break. Of je eigen schaafijs imperium.

 

Glad ijs

Want soms, lieve mensen, is het beter om gewoon iets compleet anders te doen. Voor je het weet… ben je vervangen door een algoritme met een stropdas. Om toch af te sluiten met een klein beetje hoop. Het plaatje bij deze column is door AI gemaakt, Vishal en ik hebben geen benen en ik geen baard. Daarnaast blijven Vishal en ik van mening dat er genoeg bedrijven zijn die hulp nodig zullen hebben met het vinden van een leuke nieuwe medewerker. Blijf je echter ontwikkelen, ook op het gebied van AI anders bevind jij jezelf op glad ijs.

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.