De recruiter als gepimpte vlinder

Gepubliceerd op 20 juni 2025 om 12:00

Voordat we in de corporate biotoop van de recruiter duiken, nemen we een kleine afslag.
De natuur in.
Stel je de stem van Sir David Attenborough voor.
“Diep in een verlaten vallei in Afrika ontmoeten we een bijzondere vlinder: de Alcon Blue.
Zijn levensloop is een van de meest onwaarschijnlijke in het dierenrijk.”
Als larve is hij kwetsbaar, teer en afhankelijk.
Maar in plaats van zelfstandig te ontwikkelen tot wat hij is, doet hij iets slims.
Hij imiteert de geur van een mier.
Zó overtuigend, dat de werkmieren hem oppikken en meenemen naar hun kolonie.
Daar wordt hij gekoesterd, gevoed, beschermd.
Ze behandelen hem alsof hij een van hen is.
Wat ze niet weten:
Hij eet hun voedsel.
Hun voorraden.
En uiteindelijk, zelfs hun kinderen.
Zodra hij volgroeid is, fladdert hij weer weg.
Kleurrijk. Vol energie.
De mierenkolonie berooid achterlatend.
Je voelt ’m al aankomen.
Er zijn recruiters die exact zo bewegen.
Ze duiken het vak in met flair, adoptie en een vleugje LinkedIn-ambitie.
Ze ruiken als recruiters. Praten als recruiters.
Ze lijken erbij te horen.
Maar zijn het niet.
Ze trekken van hype naar tool, van agency naar corporate, van post naar pitch.
En nog voordat ze écht hebben geleerd hoe je een vacature scherp maakt of een kandidaat
begrijpt, staan ze op een podium.
In een starterset.
Als consultant.
Ik mis iets.
Ik mis mensen die zeggen:
“Laat mij eerst maar een jaar meelopen.”
Een recruitment maatschappelijk dienstjaar.
Bij een bureau dat het vak serieus neemt.
Bij een corporate waar ze nog durven zeggen dat selectie een verantwoordelijkheid is.
Niet meteen zichtbaar.
Niet meteen zelfstandig.
Niet meteen winstgevend.
Maar wel:
leren. kijken. luisteren. bouwen.

Ik was zelf ook zo’n vlinder.
Totaal blanco begonnen. Kansarme schoolverlater. Geen kennis. Geen idee.
Ik heb ook eerst alle cowboy trucs uit het boekje geprobeerd.
Want dat leek te werken.
Dat werd beloond.
Het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik het pad naar serieus vakmanschap had gevonden.
Dus nee, ik was mijn handen niet in onschuld.
En ja, ik snap het.
Maar wat had het geholpen als de industriestandaard anders was geweest.
Als iemand had gezegd:
“In onze wereld is het gebruikelijk dat je eerst kijkt en luistert.”
Recruitment is nog steeds het afvoerputje van de arbeidsmarkt.
Een toevluchtsoord voor misfits, drop-outs, autodidacten, mensen die nergens pasten.
En eerlijk gezegd: Laten we dat in vredesnaam zo houden.
Maar dan moeten we wél een cultuurverandering inzetten.
Een shift van show naar vak.
Van vorm naar fundament.
Zodat het vak ons vormt, en niet andersom.

 

Over mij
Ik ben Pascal Petri — recruitment marketeer met een zwak voor scherpe observaties, rauwe
randjes en eerlijke taal. In deze reeks verken ik de gedaanten die recruiters aannemen. Soms
fladderend. Soms graven. Maar altijd met de vraag: waar draait dit vak nou echt om?
Meedenken, sparren of gewoon even iets terugkaatsen? Je vindt me op LinkedIn:
https://www.linkedin.com/in/pascalpetri

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.